20.2.17

EAT TO THE BEAT




Father Death Blues
Allen Ginsberg . 1983
video . Nicholas Petrus
..

Jack Kerouac and Steve Allen
Piano & Poetry
1959
..




Fried Shoes, Cooked Diamond
Constanzo Allione . 1978


...................................... Jack Kerouac 
text fragment

"Now it’s jazz, the place is roaring, all beautiful girls in there, one mad brunette at the bar drunk with her boys. One strange chick I remember from somewhere, wearing a simple skirt with pockets, her hands in there, short haircut, slouched, talking to everybody. Up and down the stairs they come. The bartenders are the regular band of Jack, and the heavenly drummer who looks up in the sky with blue eyes, with a beard, is wailing beer-caps of bottles and jamming on the cash register and everything is going to the beat. It’s the beat generation, it’s beat, it’s the beat to keep, it’s the beat of the heart, it’s being beat and down in the world and like oldtime lowdown and like in ancient civilizations the slave boatmen rowing galleys to a beat and servants spinning pottery to a beat.

The faces! There’s no face to compare with Jack Minger’s who’s up on the bandstand now with a colored trumpeter who outblows him wild and Dizzy but Jack’s face overlooking all the heads and smoke. He has a face that looks like everybody you’ve ever known and seen on the street in your generation; a sweet face. Hard to describe, sad eyes, cruel lips, expectant gleam, swaying to the beat, tall, majestical – waiting in front of the drugstore. A face like Hunke’s in New York (Hunke whom you’ll see on Times Square, somnolent and alert, sadsweet, dark, beat, just out of jail, martyred, tortured by sidewalks, starved for sex and companionship, open to anything, ready to introduce new worlds with a shrug). The colored big tenor with the big tone would like to be blowing Sunny Stitts clear out of Kansas City roadhouses, clear, heavy, somewhat dull and unmusical ideas which nevertheless never leave the music, always there, far out, the harmony too complicated for the motley bums (of music-understanding) in there."


.................................. Nicholas Petrus 
fragmento

"Como éramos boquirrotos! qualquer era sempre o culpado, a gente toda queria um bode expiatório. Não perdoava um, nenhum; falava e falava mais e continuava a coagular. Nem compare com fofocas que era comum, coisa séria: abríamos o coral, corávamos, e tudo decorado e salteado. Comíamos bem e nem fomos quistos, os esquisitos; adorávamos andar.

Vai! nem me fale. É mesmo, é verdade! E aquela vez que comíamos ali com cerveja, nas esquinas? Encolerizados! Derrotamos toda polícia!

Parece um pouco frio agora, não? Você percebe estar com a razão... já foi há muito tempo todas essas tantas porventuras sadias, muito tempo... Tem visto os camaradas!!? também não... tudo parece mais frio...

- Rompia uma rajada fria realmente. O entardecer de outono racionalizava as virtudes dadas, fazia repensar na atualidade, desconfraternizava. Fazia um dia frio desde pela manhã. Rachado nos lábios sente quando a velhice compreende a vida; não havia tido filhos. Nem nos últimos anos. Outros amigos, intimidades, amigas.

- Perdeu um pouco o pensamento na conversa e já estendia a mão para despedidas. Acabara de encontrar um conhecido e já tornava ao desconhecer: molhou um pouco o olho, a boca, sabia que estava bêbado caracterizado. Novamente desapercebeu-se e já estava só. Nem tão velho era e mantinha a solidão na fala. Só. Pensou mais um pouco nos dias mais quentes e deu uma tremelicada na esquerda da face."
..

The Ocean
or Sad Turtle . Jack Kerouac 
Jazz and Prose
.


Heartland Beat
Nicholas Petrus
to Allen Ginsberg
1957 . 1997 . 2017

.

Nenhum comentário: